Indholdsfortegnelse Table of content

Del på:

Facebook Twitter Linkedin
Hvad er eSkat?

Kort fortalt er eSkat et digitalt skattekort, som indeholder dine skatteoplysninger. Typisk kan der i forbindelse med låntagning og rådgivning blive udstedt et eSkattekort.

I en digital tidsalder, hvor teknologi fortsætter med at forme vores hverdag, er det ikke overraskende, at også skatteprocessen også har taget en digital drejning. Mange stifter kendskab med eSkat i forbindelse med bankrådgivning og kreditvurdering ved låntagning.

Herunder vil vi udforske, hvad eSkat er, hvordan det fungerer, og hvorfor det er vigtigt for både skatteydere og virksomheder. Her er alt, du skal vide.

Hvad er eSkat?

eSkat er et digitalt skattekort, som indeholder dine skatteoplysninger. Typisk kan der i forbindelse med låntagning og rådgivning blive udstedt et eSkattekort.

eSkattekort er navnet på kombinationen af oplysninger fra skattekortet og den indholdsmæssige trækkraftprocent. eSkattekortet udstedes ikke til dig, men til den part, der er ansvarlig for at foretage indkomstskatteafdrag. eSkattekortet udsendes primært i elektronisk form og kun til dem, der er tilmeldt denne service.

Forskellen på Abonnement og Abonnenten

Abonnement = Betegnelsen for, når der er indsendt ansættelsesoplysninger til eIndkomst for en skatteyder, og at indsenderen (abonnenten) derfor modtager eSkattekort for personen.

Abonnenten = Betegnelsen for den virksomhed, der indsender ansættelsesoplysninger, og dermed er modtageren af dit eSkattekortet. Det kan være den indeholdelsespligtige eller deres lønservicebureau.

Hvad kan man bruge eSkat til?

eSkat kan bruges til:

  • Rådgivning

  • Kreditvurdering

eSkat er et digitalt system, hvor der kan leveres indkomstoplysninger og årsopgørelser direkte fra Skat til de systemer, som skal bruge dem. Dette er ofte i forbindelse med bankrådgivning og kreditvurdering, når der skal optages lån.

Når du skal optage forbrugslån, quick lån eller andre former for lån, har det tidligere været nødvendigt, at du indsender alle indkomstoplysninger, såsom seneste årsopgørelse og - lønsedler. Med eSkattekortet slipper du for alt det administrative arbejde, da låneudbyderen blot kan indhente alle oplysninger hos Skat. 

Hvordan giver jeg min bank adgang til skat?

For at give din bank adgang til dine skatteoplysninger, skal du:

  1. Log på "TastSelv"

  2. Vælg "Profil"

  3. Vælg "Giv adgang til rådgivere eller andre"

  4. Skriv cpr-nummer eller cvr-/se-nummer på den person, der skal have adgang

  5. Vælg "hvad personen skal have adgang til"

  6. Vælg "gyldighedsperioden for den tildelte adgang"

  7. Vælg "Godkend"

Author